Awaria skrzyni manualnej - jak ją rozpoznać? |
Wpisany przez S.Z. |
sobota, 16 listopada 2019 11:13 |
Awaria skrzyni manualnej - jak ją rozpoznać?Choć samochody z automatyczną skrzynią biegów zyskują coraz więcej zwolenników, zwłaszcza wśród kobiet, to na polskich drogach cały czas przeważają pojazdy ze skrzynią manualną. Kierowcy wybierają je nie tylko z przyzwyczajenia czy ze względu na niższą cenę zakupu w przypadku nowych aut.
Manualne skrzynie biegów uznawane są za trwalsze i mniej awaryjne niż „automaty”. Nie oznacza to jednak, że są niezniszczalne. Ich awarie zdarzają się niestety coraz częściej. Warto wiedzieć, jak zadbać o skrzynię biegów oraz jak rozpoznać pierwsze objawy nadchodzącej awarii, aby móc w porę wyregulować lub naprawić skrzynię zanim nastąpi jej poważne uszkodzenie. SYGNAŁY, KTÓRE POWINNY NIEPOKOIĆSkrzynia biegów, która zaczyna niedomagać, będzie działać mało płynnie lub wydawać dziwne dźwięki mimo prawidłowej obsługi. Uwagę kierowców powinny więc zwrócić opór czy zgrzyty, występujące przy zmianie biegów. Ich przyczyną może być zbyt niski poziom oleju w przekładni, np. z powodu wycieku. Z kolei za zgrzyty odpowiedzialne jest najczęściej zużycie się synchronizatorów. Czasem przy zmianie biegów można też usłyszeć charakterystyczne stuknięcie. Z takim objawem również warto udać się do warsztatu. OLEJ TO PODSTAWAPodstawą prawidłowego działania manualnej przekładni jest regularna wymiana oleju, bowiem z czasem będzie on tracić swoje właściwości. W zależności od skrzyni i warunków eksploatacji eksperci zalecają wymianę oleju nawet co 50 000 - 60 000 kilometrów. Nie wolno przekraczać interwałów wymiany oleju zalecanych przez producenta. Aby wydłużyć okres bezawaryjnej pracy wskazanym byłoby wręcz je skracać z uwagi na trudniejsze warunki eksploatacji niż założenia przyjęte przez producenta. Nie mniej ważny jest odpowiedni poziom i prawidłowy dobór rodzaj oleju. W razie kłopotów z przekładnią pierwszym krokiem powinno być zawsze sprawdzenie poziomu oleju. Nawet nieduży jego ubytek może skutkować potencjalnymi usterkami. NIE WARTO ZWLEKAĆZ początku usterki manualnej przekładni nie powodują unieruchomienia pojazdu. Pokusa, by jeździć z niesprawną skrzynią biegów, może więc okazać się silna. Tymczasem warto udać się do warsztatu już przy pierwszych sygnałach awarii. Długotrwała jazda na zdegradowanym oleju, ze zużytymi łożyskami, kołami zębatymi czy synchronizatorami może mieć poważne konsekwencje, a niewielki i łatwy do naprawy defekt przerodzi się w uszkodzenia, których naprawa będzie czasochłonna i bardzo kosztowna. /źródło - / |