Chwila, moment, 5 minut. Jak nauczyć malucha poczucia czasu? |
Wpisany przez S.Z. | ||||
środa, 02 października 2019 10:07 | ||||
Chwila, moment, 5 minut. Jak nauczyć malucha poczucia czasu?Rodzicom często zdarza się kwitować ponaglenia dzieci krótkim „zaraz”, „za moment”. Dla malucha to absolutna nowość – za enigmatycznymi zwrotami kryć się może wszystko. Bujna wyobraźnia dziecka i obserwacja zachowań rodziców podpowiadają mu, że „zaraz” potrafi trwać tydzień, a moment to tyle, ile potrzebuje na posprzątanie zabawek – momenty mogą rozciągać się do niesamowitych rozmiarów, zaburzając w świadomości dziecka faktyczne poczucie czasu. W jaki sposób pomóc mu zrozumieć jego wagę?
Świadomość mijającego czasu to przede wszystkim ważny element poznawczy w psychice dziecka, wpływający m.in. na utrzymywanie jego samodyscypliny. Jeśli maluch wie, ile trwa 5 minut, kwadrans, czy godzina, może realnie określić swoje cele i zamiary, a także z sukcesem dążyć do ich realizacji. To ważne, aby na wczesnym etapie edukacji wspierać dziecko w zrozumieniu tak abstrakcyjnego zjawiska, jakim jest czas. Daj dziecku przykładDzieci uwielbiają bawić się „w dorosłych” i naśladować ich codzienne zachowania czy zwyczaje. Dziewczynki podkradają mamom wysokie obcasy, a chłopcy siadają za kółkiem i kręcą kierownicą symulując jazdę. Jako rodzic, jesteś oknem na świat dziecka i to właśnie Ty pokazujesz jemu życie. Warto zatem, aby od najmłodszych lat zaszczepiać w maluchu dobre nawyki. Jeżeli od najmłodszych lat będziesz sadzać go przed telewizorem czy wręczać tablet na długie godziny, w późniejszych latach stanie się to dla niego codziennością i nieodłącznym elementem. Podobnie stanie się, jeżeli już od najmłodszych lat nie zaczniesz uświadamiać mu wagi upływającego czasu.
Pozwól mu obserwować czas i dojść do wnioskówDziecko, które ma kontrolę nad swoim czasem, szybciej uczy się nim mądrze dysponować, aby maksymalnie go wykorzystać – np. na zabawie z kolegami. W ten sposób rozwija się w nim logiczne myślenie –zauważa rytmikę upływającego czasu i będzie ją analizować w kontekście swoich czynności. Wyraźnie rozgraniczaj czas na zabawę, obowiązki oraz odpoczynek. Przesadne upłynnienie tych granic może objawić się w problemach z szacowaniem czasu, a w rezultacie buntem, gdy dziecko zostaje postawione przed faktem dokonanym i nie miało okazji rozplanować swoich czynności. Jeżeli jednak w obrębie jasno postawionych granic pozwolisz dziecku na samodzielność w zarządzaniu czasem, podbudujesz jego morale i poczucie własnej wartości. Czas w codziennych czynnościachUcząc dziecka poczucia czasu, zwróć uwagę na czynności, które możecie wykonywać razem – choćby z uwagi na to, że Ty również codziennie je wykonujesz. Pilnując własnego rytmu dnia, pomożesz uczyć się dziecku poprzez obserwowanie oraz naśladownictwo. W codziennym planie uwzględnij czas na odpoczynek, aby dziecko rozumiało jego istotność, jednak dopilnuj, aby chwila relaksu nie przerodziła się w przesadne lenistwo, którego odzwierciedlenie szybko dostrzeżesz w zachowaniu swojego dziecka. /źródło - / |